Školní zpravodajství


ilustrace

Mikulášská nadílka

V pondělí 7. 12. 2015 na naší škole naděloval Mikuláš. Již tradičně jsme se my, deváťáci, převlékli za nebeské i bytosti a společně jsme procházeli všechny třídy, učebny, kabinety i ředitelnu jsme navštívili. Důstojný Mikuláš, krásní andělé a hluční, ale spravedliví čerti působili velmi přesvědčivě a rozdávali všem po zásluze. Všechny děti na prvním stupni dostaly balíček sladkostí, ti velcí na druhém stupni čokoládovou figurku. A jak to dopadlo se zlobivými dětmi? Čerti je pomalovali černým uhlíkem a chtěli si je odnést do pekla. Některé děti křičely, pištěly a schovávaly se… nakonec se všichni vykoupili nějakou básničkou nebo písničkou, a tak všechno dobře dopadlo. A naše třída si celou nadílku náramně užívala.

ilustrace

Lampiónový průvod aneb jak jsme si posvítili na poklad!

Dne 25. 11. 2015 pořádala Rodičovská iniciativa při ZŠ Gajdošova tradičně “netradiční" lampiónový průvod. Tradičně si děti přinesly lampióny, ale tentokrát dostaly úkol - a to najít schovaný poklad. Aby ho děti vůbec našly, nestačilo jen svítit a hledat – to by bylo velmi jednoduché. Děti musely cestou splnit spoustu úkolů. Také rodiče s plněním pomáhali, přeci jen, poklad chtěli najít i dospělí... Ale! Děti ovšem, jak jinak, statečně a úspěšně všechny úkoly splnily. Taky proto pak poklad objevily. Kde? To můžete jen hádat… a pokud byste ho chtěli najít, stačí příště přijít také Poklad to byl vskutku úžasný. Pro každého něco - nějaká maličkost a něco malého do bříška

Za Rodičovskou iniciativu Zdenka Weissová

ilustrace

Slavnost slabikáře

V úterý 24. 11. se konala v 1. třídě za účasti několika rodičů slavnost SLABIKÁŘE. Žáci svým rodičům ukázali, co se během prvních měsíců ve škole naučili a že si slabikář opravdu zaslouží. Žáci postupně navštěvovali Písmenkové hory, Zemi slabik a slov a nakonec také Větné moře. Úkoly zdárně splnili a mohl jim být předán slabikář, pamětní medaile a sladká odměna v podobě lízátka .
Přeji všem prvňáčkům, aby se jim slabikář líbil, aby měli rádi knihy a samotné čtení.

ilustrace

Komunitní kruhy

Jelikož jsme vytvořili  na 10 dní spojenou skupinu ze sedmé, osmé a deváté třídy ( v tomto čase se zbývající žáci ozdravovali na pobytu ve Vernířovicích) a žáci napříč třídami se moc neznali,  zorganizovali jsme výuku tak trochu jinak než obvykle. Vyučování bylo zaměřeno hlavně projektově a zacílilo se na práci ve skupině a komunitním kruhu. S částí projektů už jste se nejspíš na našich stránkách seznámili, ale jelikož nás práce v komunitním kruhu bavila, tak i trochu o ní. Komunitní kruh jsme měli každý den.V úvodu jsme se pomocí různých rozehřívacích her „ladili“ na naši spojenou skupinu. Mezi ty nejoblíbenější hry určitě patřilo „KULI-KULI“, neméně zajímavý byl gordický uzel, nebo jsme si vyzkoušeli, jak funguje čtyřtaktní motor (no, ten nám moc nešel, a kdybychom měli být autem, tak nikam nedojedeme . V druhé, delší části hodiny v komunitním kruhu, jsme se zacílili na činnosti, které posilovaly především naše vzájemné poznávání, sebepoznávání, sebereflexi, komunikaci, podporu sebevědomí a soudržnosti a posílení pozitivních vztahů naší komunity. V závěru komunitního kruhy byl prostor pro naši diskuzi, vyjádření svých názorů, řešení problémů nebo situací, které vznikly , a naslouchání ostatním. Za celou naši práci jmenujme například „Reklamu na sebe“, „Ostrovy“ nebo v závěru „Indiánská jména“.

ilustrace

Projekt Čeští vědci a jejich vynálezy

Během ozdravného pobytu žáků naší školy jsme my, co jsme zůstali ve škole, nezaháleli. Ve čtvrtek 12. 11. proběhl projekt, který jsme spojili s výstavou „Týdne vědy a techniky“ v prostorách Nové Karoliny a svou pozornost jsme zaměřili na české vědce a jejich světově proslulé vynálezy. Zajímali jsme se o věci kolem nás, jak vznikly a kdo je vymyslel. Pamatujete si, kdo objevil všechny čtyři krevní skupiny? Uhádnete, v čem spočívají zákony dědičnosti? Víte, díky komu máme na domech bleskosvody? Znáte toho, kdo se ukrývá za objevem kontaktních čoček? My už ano!! Za všemi těmito objevy a vynálezy stojí právě čeští vědci, o kterých jste možná neslyšeli. Přitom většinu jejich skvělých objevů a vynálezů používáme dodnes. Poznáte z našich kreslených karikatur, kteří vědci jsou za vynálezy na obrázcích?

ilustrace

Deváťáci se připravují na volbu povolání

Všichni žáci, kteří ve školním roce 2015/2016 podávají přihlášky na střední školy a rozhodují se o tom, kam dále směřovat své kroky v následném vzdělávání, absolvovali besedu na IPS ÚP v Ostravě Porubě dne 9.11. 2015. Na besedě se dozvěděli zásadní informace k příjmacímu řízení na střední školy, volbě střední školy či učiličtě. Společně si prošli katalogy zaměstnání, atlasy školství. V mnohých se nastartoval složitý proces výběru střední školy, což bylo účelem této akce.

ilustrace

Ekoprojekt "Šetrný spotřebitel"

Žáci spojené sedmé, osmé a deváté třídy se zúčastnili projektového dne „Šetrný spotřebitel“. Celý projekt byl rozdělen do tří výukových jednotek. V první hodině jsme si všichni navrhli svoji ekostopu, kterou zanecháváme na planetě Zemi, zamysleli jsme se, které nerostné suroviny nejvíce ve svém životě spotřebováváme. Poté jsme si na webových stránkách www.hraozemi.cz spočítali pomocní dotazníku svou skutečnou ekostopu, zhodnotili, zda-li je věší nebo menší než u průměrného spotřebitele a navrhli opatření, jak svou ekostopu na Zemi zmenšit. V druhé hodině jsme zjistili, jak obyčejné výrobky, jako je káva, plechovka, mobil a chipsy ovlivňují naši spotřebu nerostných surovin. Jaký má dopad na přírodu dovoz a vývoz tantalu, hliníku, palmového oleje a kakaových bobů, které se používají při jejich výrobě. Zjistili jsme, co mají tyto suroviny společné a jaké my můžeme, jako spotřebitelé, vyvodit pro sebe důsledky jejich nadměrnou spotřebou. V poslední hodině jsme se seznámili se ekologickými značkami výrobků, které bychom mohli jako šetrní spotřebitelé ve svých životech preferovat. Takže už víme, co to pro nás znamená, když si koupíme: ekologicky šetrný výrobek, produkt ekologického zemědělství, produkt Fair Trade a FSC a proč jim máme dát ve svých životech přednost.

ilustrace

Putování za uhelnou slojí

V pondělí 16. 11. se spojená skupina sedmé, osmé a deváté třídy vypravila na putování po Landecké naučné stezce. Prochází chráněným územím a informuje návštěvníky o přírodních zajímavostech či historii osídlení a dolování uhlí na Landeku. Naučná stezka začíná u brány do Hornického muzea Landek park a vede kolem celého areálu až po rozhlednu a Hradiště a vrací se kolem Odry zpět přes areál Hornického muzea k bráně.Naučná stezka obsahuje 14 informačních cedulí a je dlouhá 5 km. V areálu NPP Landek najdeme velkou koncentraci zajímavých památek. Byly zde nalezeny pozůstatky sídliště lovců mamutů se soškou Petřkovické Venuše vytvořené z krevele, stejně tak i důkazy o použití kamenného uhlí touto skupinou. Na vrcholu kopce jsme si prohlédli pozůstatky dřevěných palisád slovanského hradiště a dřevěnou rozhlednu. Zde jsme si také vyzkoušeli práci s buzolou – určování severu a azimutu. Na povrch zde vystupují produktivní karbonské vrstvy a každý se může podívat, jak takové uhlí na slunci vypadá.

ilustrace

Pozdrav z ozdravného pobytu z Vernířovic

Středa 18. 11.
Středeční den jsme zahájili rozcvičkou v klubovně. Po snídani jsme se rozdělili na dvě části, přičemž jedna polovina na půdě chaty hrála turnaj ve "víčkované" a druhá polovina vytvářela vernířovické příšery v jídelně z krabic, kartónu, pet láhví a jiných materiálů. Po svačině jsme se prostřídali tak, aby si všichni užili dopolední program. Po obědě, fazolové polévce a knedlíku se zelím a vepřovým masem žáci hlasovali v klubovně o nejlepší příšeru odzravného pobytu. Po odpoledním klidu jsme se vydali na procházku do Dančí obory, venku jsme zůstali až do setmění. Po odpolední svačině jsme se zabývali přežitím v přírodě. Po přednášce jsme shlédli poučný dokument. Večeře se skládala z čočkovoé kaše s párkem a okurkou. Po večeři jsme se všichni zúčastnili stezky odvahy a zazpívali jsme si s kytarovým doprovodem paní učitelky Jolany.


Fotografie naleznete na zsg.rajce.idnes.cz/

ilustrace

Náš program na ozdravném pobytu

Čas plyne jako voda a už máme pondělí. Kam jsme se podívali a co jsme zažili během uplynulých dní? V pátek jsme navštívili ruční papírnu ve Velkých Losinách, v sobotu se uskutečnila večerní stezka odvahy. Neděle byla nádherně slunečná a hřejivá, a tak nic nezabránilo vyjížďce na koních. Dnes jsme se byli podívat na daňky a muflony v místní oboře. Když zůstaneme v budově, soutěžíme, hrajeme hry, podíváme se na pěkný film, trocha času je věnována i učení. Opět posíláme pozdravy domů.

Celkový počet článků: 501


Další informace

Přepnout na mobilní verzi

Kontakt

Základní škola
Ostrava Gajdošova, p.o.

Gajdošova 9/388,
702 00 Ostrava

IČ: 61989088
tel.:     596 627 610
fax.:    596 634 126    
ID datové schránky: ma6mqrz

Více informací