Vážení rodiče, děvčata a chlapci,
seznam pomůcek pro nový školní rok 2017/2018 naleznete v příloze tohoto článku.
Iva Senftová
Dne 20. 6. 2017 jsme navštívili, my třeťáci, zoologickou zahradu. Hned u vchodu nás oslepili svou křiklavě růžovou barvou plameňáci. Vyzkoušeli jsme si, jaké to je stát na jedné noze. Oni to prý vydrží několik hodin. My jsme to nevydrželi ani minutu.
Bylo sice horké letní počasí, ale my jsme zvolili cestu okolo vody s velkým množstvím stromů, takže nám horko nebylo. Hodně času jsme strávili na mostku, kde jsme mohli nakrmit ryby, tam bychom vydrželi několik hodin. Jen mít neomezené množství pětikorun.
Z ptačích tvorů nás nejvíce uchvátil tenkozubec opačný, protože takový zobák žádný jiný pták nemá. A také se nám moc líbil korunáč, jeho modrou korunu jsme si chtěli vypůjčit, byl ale lakomý. Dokonce jsme našli hlemýždě a vajíčko nějakého už vylíhlého ptáčka. Také jsme se seznámili s tím, že každý strom je jiný: má jiný zvuk, tvrdost, kvalitu. Všechny tyto vlastnosti jsme si odzkoušeli.
Naším očím neunikly ani želvy, varani a také malý žralůček. K závěru výletu jsme si zablbli na dětském hřišti a konečně jsme si nakoupili nějaké suvenýry, jídlo a pití. Za nákup kofol jsme dostali nasazovací zobáky a čumáky, z těch jsme měli velikou radost.
Bohužel čas rychle míjel, museli jsme se vydat na cestu zpátky. Po cestě ze zoologické zahrady jsme nakrmili kozy. Všichni jsme se shodli, že ty maličké kozičky jsou moc rozkošné. Na závěr výletu jsme se osvěžili ledovou tříští.
Zoologickou zahradu všem doporučujeme, najděte si na ní ale dostatek času.
Vaši třeťáci
V úterý 20. 6. 2017 se v naší škole sešli žáci ostravských škol, kteří zaslali své pohádky a ilustrace do soutěže Pohádky dětí dětem. Díky nim vznikla další kniha pohádek, která bude přinášet radost malým i větším čtenářům. Slavnostního vyhlášení 19. ročníku soutěže se zúčastnili žáci, jejich rodiče a paní učitelky. Výherci i všichni soutěžící byli oceněni diplomy a drobnými dárky, každá škola obdržela dvě knihy pohádek. Ceny žáci převzali z rukou paní ředitelky Anny Krasulové, paní Miroslavy Richtárikové, vedoucí odboru školství našeho městského obvodu, a Lenky Báborové, organizátorky soutěže. Velké poděkování patří Magistrátu města Ostravy, který celou soutěž finančně zaštítil. Děkujeme také všem žákům, kteří se do soutěže aktivně zapojili, všem paním učitelkám, které je v tvorbě podporovaly. Všem chceme popřát kouzelné, pohádkové léto a budeme se těšit na příští – již jubilejní dvacátý ročník soutěže Pohádky dětí dětem.
V sobotu 17.6. jsme se spolu s RI vydali na výlet na Ostravici. Vlakem jsme se svezli do Frýdlantu a poté jsme se na Ostravici vydali pěšky. Cestou jsme navštívili srub Petra Bezruče. Sice Petr Bezruč návštěvy neměl rád, ale myslím, že nás by s radostí uvítal. Poté jsme pokračovali pěšky ke srubům, poblíž peřejí, kde jsme si opekli špekáčky a zahráli si hry. Sice nám počasí moc nepřálo (nakonec jsme trochu zmokli), ale myslím, že se nám výlet vydařil.
V rámci příhraničního projektu Tanec bez hranic (Taniec bez granic) odjelo 20 žáků naší školy na pětidenní pobyt (22. 5. 26. 5. 2017) do hotelu Neptun v Malé Morávce. Veškeré aktivity jsme podnikali spolu se studenty polského Gymnázia v Ratiboři a žáky ostravské ZŠ Gen. Píky. Hlavním úkolem projektu je spolupráce českých a polských dětí prostřednictvím lidových tanců slezsko-polského regionu.
Během prvního pobytu v Malé Morávce jsme se společně naučili hned tři slezské tance: Dráteník, Řezník, Hodinář. Zpočátku jsme z nácviku měli trochu obavy, ale nakonec nás tanec doslova chytl a myslím, že nám tancování i šlo. Naše taneční lektorky z folklorního souboru Ondřejnica nás velmi chválily.
Pobyt byl doplněn různými vycházkami, výlety, sportovními a společenskými aktivitami i naučnými exkurzemi. Navštívili jsme například Bruntálský zámek i aquapark, Uhlířský vrch i Karlovu studánku.
Během pěti dnů jsme navázali nová přátelství a už se těšíme na další setkání. Jedním slovem: SENZAČNÍ.
Ondřej Weiss, žák 7. třídy
23. května 2017 se na naší škole konala soutěž Anglický desetiboj. Projekt Anglický desetiboj je určen pro žáky třetích tříd všech základních škol v Ostravě. Tato soutěž má na naší škole dlouholetou tradici. V tomto školním roce je to již 19. ročník. Všichni soutěžící prokázali výborné znalosti z anglického jazyka. Bylo vidět, že je tento předmět baví a mají o něj zájem. Pohoda a nadšení vládlo po celou dobu soutěže. Pro všechny to bylo opravdu příjemně strávené odpoledne. Anglický desetiboj je vědomostní soutěž pro žáky 3. tříd. Tříčlenná družstva plní 10 úkolů, které jsou podány přitažlivou formou – pomocí křížovek, rébusů, doplňovaček apod. Jednotlivé úkoly jsou ohodnoceny body. Nejvyšší počet bodů byl 146. Družstvo, které bylo na 1. místě, získalo 125 bodů. Na 3. místě se umístily 2 školy se stejným počtem bodů.
Vyhodnocení soutěže
1. místo - ZŠ Ostrava – Poruba, J.Šoupala 1609
2. místo - ZŠ Ostrava – Hrabůvka, Provaznická 64
3. místo - ZŠ a MŠ Ostrava, Ostrčilova 1 + ZŠ a MŠ Vřesina, Osvobození 514
Naši školu reprezentovali tito žáci – Nikola Supová, Jakub Vančura, Ondřej Kunštatský, kteří obsadili 5.místo.
Soutěž se uskutečnila za podpory Městského obvodu Moravská Ostrava a Přívoz.
V sobotu 20. května 2017 se vydaly maminky z rodičovské iniciativy s dětmi naší školy navštívit dvě ostravská muzea. Malý výlet odstartoval u školy a kroky zúčastněných vedly k železničnímu muzeu, které se nachází v budově nádraží Ostrava střed. Zde nám průvodci ukázali stará železniční zařízení, modely vlaků. Děti si na trenažéru vyzkoušely řídit vlak. Projely trasu Ostrava – Opava. Dále jsme pokračovali opět pěšky. Po svačince na Masarykově náměstí nás čekala spousta hraček v muzeu, které je umístěno v obchodním domě Laso. Plyšáci, pokojíčky s panenkami, kočárky, deskové hry… Bylo toho spoustu k vidění. Zvlášť maminky mezi vystavenými kousky nacházely hračky, se kterými si v dětství hrávaly. Na konci výletu nesměla chybět sladká tečka – zmrzlina. Výlet byl fajn, i když se sluníčko na nás nesmálo. Příště nás snad svými paprsky zahřeje a doufejme, že přijde i více dětí.
Dne 16. 5. 2017 proběhlo v tělocvičně naší školy vystoupení ke dni matek. Maminky si mohly poslechnout zpěváky ze školního sboru, kteří celý rok pilně nacvičovali spoustu krásných písní. Výběr písní byl rozmanitý, zazněly písně lidové i moderní, veselé i smutné, české a také anglické. Písní Čtenářská byla zdůrazněna důležitost čtení, protože: „Člověk, který má rád knížky, nikdy není sám.“ Pohádkově jsme snili o akrobatech a dudácích a také jsme málem usnuli u písně Zdeňka Svěráka jako celé jeho město. Pak jsme se ale probudili u krásného, dech beroucího sólového zpěvu Elizabeth Višovanové. Při tomto výstupu a duetu Elizabeth Višovanové a Tomáše Dvořáka mnohým ukápla slzička. Také přišli na scénu indiáni a u poslední anglické písně maminky zavzpomínaly na dobu, kdy chodily do tanečních, protože zazněl Jarní valčík. Ke konci vystoupení se ke zpěvákům přidali žáci z kytarového kroužku, kteří doprovodili zpěváky při třech písních. Na závěr zazněla píseň věnovaná maminkám, děti jim touto písní vyjádřily, jak je mají rády.
Dne 9. 5. probíhal v celé naší škole projektový den zaměřený na recyklaci různých druhů obalů. Každá třída vytvářela z doneseného odpadového materiálu roboty. Při jejich tvorbě jsme si povídali o recyklaci a názorně takto vysvětlili její princip. Při vstupu do školy jsou všichni roboti vystaveni. Fotografie z akce jsou ke zhlédnutí na našich FB stránkách: www.facebook.com/GEkoskola/
Dne 28. 4. 2017 jsme si Den Země připomněli projektovou výukou zaměřenou na čistotu životního prostředí a ekologii. Žáci se zabývali různými tématy: šetření energií, hledání alternativních zdrojů, obnovitelné a neobnovitelné zdroje energie, problémy znečištění životního prostředí (znečištění vzduchu a vody průmyslovou činností, dopravními prostředky a zemědělstvím; kontaminace půdy chemikáliemi; „hlukové“ znečištění“ – hluk pozemních komunikací, hluk v blízkosti letišť; tepelné znečištěním – změny teplot vodních ploch v důsledku vypouštění chladící vody z jaderných elektráren atd.), hospodaření s odpady (jejich třídění a likvidace), ochrana přírody; změny klimatických podmínek a problémy ozónové vrstvy atmosféry (skleníkové plyny, globální oteplování, karcinogenní UV záření v oblastech, kde je zeslabená vrstva ozonu). Témata byla rozdělena podle náročnosti do jednotlivých ročníků, žáci je zpracovávali do svých projektů, které jsou vystaveny ve třídách i na chodbách školy.